En burger i høstmørket

Endelig kom studielånet, og jeg er helt gææren… Jeg kjøper meg avokado!

Noen ganger så får jeg avokadodilla. Da pleier jeg å kjøpe et nett på grønnsaksbutikken på grønland, der koster rundt 8 passe små avokadoer 30 kr. Det dumme er at de ikke er helt modne, og når de blir modne, så blir de det på likt, så jeg må omtrent IMG_4031spise bare avokado i to dager i strekk! Det lure må være å alliere seg med en annen avokadoelskende venn og dele på likt. Det må jeg huske på til neste gang…

Idag lagde jeg burger! Skikkelig studentmat, sier du, men det er faktisk noe av det enkleste, og faktisk billigste, du kan lage. Bla ned til oppskriften, så ser du hvorfor, og, ikke minst, hvordan!

Psst, kjære julenisse? Jeg ønsker meg et ordentlig fotoapparat til jul!

Når jeg regner sammen hvor mye jeg har brukt på en burger, er det faktisk ikke så mye. Selvsagt koster det å kjøpe inn ingrediensene, og du bruker ikke alt, men det får du bruk for senere.

Du trenger, til en passe stor burger:

IMG_4012100-150 g kjøttdeig (10 kr)
1/2 liten avokado (8 kr)
1 skive rødløk (50 øre?)
noen skiver agurk
2-3 skiver mozarella (5 kr)
8-9 blader babyspinat (3 kr)
1 rundt brød (5 kr)
salt
pepper
ketchup
sennep

  1. Sett på ovnen dersom du bruker frosne rundstykker. Jeg brukte en bagel (med hull i, som viste seg å være mindre lurt etterhvert som jeg spiste… Glad jeg var alene!)
  2. Ta så kjøttdeigen, og kna lett inn litt salt og pepper. Form den til en hamburger ca på størrelse med brødet du bruker, gjerne litt større (lærte på den harde måten at hamburgere krymper!). Ikke klem for mye, du vil ha en fluffy og saftig burger, og ikke en har, flat en. De kan du like gjerne kjøpe ferdig på butikken.
  3. Stek burgeren 3-4 minutter på middels varme på den ene siden, gjerne med litt olje. Imens den steker, kutter du opp mozarellaen, agurken og løken.
  4. Snu så burgeren, legg på mozzarellaen, krydre med pepper, og lag en liten hatt at aluminium som du dekker burgeren
    med. På den måten vil varmen samle seg og osten smelte! Du kan mose avokadoen og kjøre klar resten av ingrediensene imens.
  5. Når burgeren er sånn stekt som du liker (jeg liker well done!), bygger du sammen burgerene din. Vel bekomme!

burger

2 kommentarer om “En burger i høstmørket

Legg igjen en kommentar