En slags curry

Et av de minst sjarmerende ordene på norsk må være ordet snerk. Altså. Hva er en snerk? Det høres ut som et ondt, lite vesen i gnom-familien, som lusker rundt og gjør slemme ting.

  • Snerk(-en) (m,s) et mytologisk vesen, lever blandt søppel og under kumlokk (derav folkelig frykt for å trå på kumlokk). «Jeg tråkker ikke på kumlokk, for der bor snerkene». 

Uansett hvordan man vrir og vender på det, er snerk ekkelt. Bokmålsordboka definerer snerk som «hinne på (særlig kokt) væske». Litt irriterende var det da uansett da jeg fant ut at kokosmelk får snerk ganske fort, da jeg skulle lage middag idag.

IMG_3954Idag deler jeg en av mine nyoppdagede favorittretter, som jeg kaller en slags curry. En slags curry er en slags curry med søtpotet, paprika, masse krydder og kylling (og snerk). Jeg vil ikke gå så langt som å kalle det en ordentlig curry fordi jeg ikke helt kan regelen på hvordan man lager det, men jeg bare slenger oppi grønnsaker, karrikrydder og kokosmelk, og så er den grei.

Den smaker i alle fall veldig godt, og særlig når det er litt kaldt og ekkelt ute (som det er idag) er det digg med litt sausete, aromatisk mat.

En slags curry (med søtpotet og cashewnøtter)

Vet du forresten hvordan vi matblogger gir rettene våre tittel? Vi tar først hovednavnet på retten (pasta, curry, osv), så tar vi en eller to av de mest fancy ingrediensene (søtpotet, cashewnøtter, scampi, osv.) og får det hele til å høres utrolig kult ut. Sim sala bim, en oppskrift er på vei!

Til middag + lunsj neste dag trenger du:

IMG_39481-2 kyllingfilet(er)
1 liten løk
2 fedd hvitløk
2 cm ingefær
1 middels stor søtpotet
1/2 paprika
1 boks hermetiske tomater ELLER 2 ss tomatpure (jeg brukte det)
1 boks kokosmelk
5-6 cherrytomater
cashewnøtter
en håndfull sukkererter
1 ts rød karripasta
1-2 klyper chilli
Et dryss hvitløkspepper
1/2 ts basilikum
salt
pepper
gressløk

Det første som er lurt å gjøre er å lage selve sausen. Jo lenger den får stå og godgjøre seg, jo bedre blir den, så før du setter på ris og steker kylling; lag sausen.

  1. Hakk løk, hvitløk og ingefær i små biter, og stek i olje i ca. 5 minutter, til det er blitt klart og glassaktig.
  2. Rens og kutt søtpoteten i terninger, det samme med paprika, og ha det i stekepannen sammen med løken. Ha oppi litt vann så ingenting svir seg. La det frese i 5 minutter. Nå kan du krydre.
  3. IMG_3951Du kan enten bruke hermetiske hakkede tomater eller tomatpure. Jeg brukte tomatpure fordi denne kokoksmelken var veldig flytende, og jeg allerede hadde en boks tomatpure åpen fra en annen middag. Hakkede tomater bør du helle av litt av vannet i for at det ikke skal bli for flytende. Ha det i stekepannen, og rør det ut. Til sist heller du over kokosmelken, og setter ned varmen så alt småkoker sammen. (cue snerk).
  4. Nå kan du sette på ris og steke kyllingfileten. Skjær kyllingfileten i mindre biter, og stek godt i litt olje. Liker du curryen ekstra sterk, kan du ha litt chilli i kyllingen.
  5. Når kyllingen er ferdig stekt, har du den i stekepannen med resten av sausen.
  6. Du kan la det småputre så lenge du vil – server med ris når den er klar. 3 minutter før du skal servere, strør du over halve tomater, en håndfull cashewnøtter og sukkererter. Voila!

Da jeg ringte mamma og da hun lurte på hva jeg skulle ha til middag, fortalte jeg om denne retten. Hun bare «wow, det høres fancy ut, Claudia, ikke som studentmat!». Og det er kanskje ikke akkurat studentmat, men igjen, det er ikke så fryktelig avanserte greier. Halvparten av ingredienslista er krydder, og du kan bruke så mye (eller så lite) du bare ønsker. Uansett, jeg håper det frister nok til at du kanskje prøver det selv en dag, det tar litt lenger tid enn å koke opp litt pasta, men det er virkelig verdt det.

Og som med alle oppskriftene jeg legger ut; det er bare til inspirasjon – du kan tilsette hva enn du vil, lag det med scampi istedenfor kylling, bruk gulrøtter, dropp søtpotet, det finnes ikke grenser!

IMG_3957

Jeg er i hvert fall veldig fornøyd med dagens middag!

Klem, Claudia.

Legg igjen en kommentar